Conteúdo do artigo principal
jul 25, 2025
Resumo
This paper analyzes essays by nine English pedagogy students in Chile, written as a response to a national contest that took the poem “Let America be America Again” by Langston Hughes as a springboard to the expression of the students’ own dreams and aspirations regarding their country. The vision of these future educators is analyzed from a Qualitative Content Analysis (QCA) perspective, specifically from conventional qualitative content analysis, that identified nine different themes. The findings reveal a collective desire among the students for educational reform as a catalyst for social reform. Each essay contributes a unique perspective to the idea of a more just and equitable Chilean society through education. The implications of these findings emphasize the role of educators as agents of change in a society that needs an urgent transformation. This study contributes to the existing literature by offering insights into how future teachers see education reforms as the answer to broader social reforms.
Downloads

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Política propuesta para revistas que ofrecen acceso abierto
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite el uso de este material siempre que se indique su autoría y la fuente original de su publicación (URL de la revista), no se use con fines comerciales y sin derivaciones de la obra original.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Referências
Agencias Santiago de Chile. (2021, October 19). Los disturbios y la polarización marcan el segundo aniversario del estallido social en Chile. La Vanguardia. https://www.lavanguardia.com/internacional/20211019/7799677/disturbios-segundo-aniversario-estallido-social-chile-carta-magna.html
Aguilera, C., & Espinoza, V. (2022). “Chile despertó”: los sentidos políticos en la Revuelta de Octubre. Polis (Santiago), 21(61), 13-41. https://dx.doi.org/10.32735/s0718-6568/2022-n61-1707
de Santis, C. C. (2022). Introduction. In L. Hughes & C. C. de Santis (Eds.), Let America Be America Again: Conversations with Langston Hughes (pp. 1-16). Oxford
Dewey, J. (1997). Experience and Education. Free Press
Dewey, J. (1939). Creative Democracy - The Task Before Us. In J. Simpson & S. F. Stack Jr. (Eds.), Teachers, Leaders and Schools: Essays by John Dewey (pp. 163-165). Southern Illinois University Press.
Erlingsson, C., & Brysiewicz, P. (2017). A hands-on guide to doing content analysis. African Journal of Emergency Medicine, 7(3), 93-99. https://doi.org/10.1016/j.afjem.2017.08.001
Florez, M.& Rozas, T. (2020). Accountability from a Social Justice Perspective:
Criticism and Proposals. Journal of Education Change, Netherlands, 21, 157-182. doi.org/10.1007/s10833-019-09361-3
Freire, P. (1998). Pedagogy of Freedom: Ethics, Democracy, and Civil Courage. Rowman & Littlefield
Gil, M. (2017). El cultivo de las humanidades y las emociones: reflexiones en torno a la educación moral y política. Pensamiento. Revista De Investigación E Información Filosófica, 72(274), 1141–1156. https://doi.org/10.14422/pen.v72.i274.y2016.004
Giroux, H. (1997). Pedagogy and the Politics of Hope: Theory, Culture, and Schooling. Westview Press.
Giroux, H & Filippakou, O. (2020). Critical Pedagogy in the Age of Authoritarianism: Challenges and Possibilities. Revista Izquierdas, 49, 2083-2102. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:216211396
hooks, b. (1994). Teaching to Transgress: Education as the Practice of Freedom. Routledge.
Hughes, L. (1936). Let America Be America Again. Esquire Magazine.
Somma, N. M., Bargsted, M., Disi Pavlic, R., & Medel, R. M. (2020). No water in the oasis: the Chilean Spring of 2019–2020. Social Movement Studies, 20(4), 495–502. https://doi.org/10.1080/14742837.2020.1727737
Strauss, A., & Corbin, J. (1990) Basics of Qualitative Research: Grounded theory Procedures and Techniques. Sage Publications.
Tabensky, P. (2020). Ethics and education as practices of freedom. Educational Philosophy and Theory, 53(6), 568–577. https://doi.org/10.1080/00131857.2020.1791822
Zhang, Y., & Wildemuth, B. M. (2017). Qualitative Analysis of Content. In B. M. Wildemuth (Ed.), Application of Social Research Methods to Questions in Information and Library Science (2nd ed.) (pp. 318-329). Libraries Unlimited.





